CO2-Prestatieladder, Reimert, Almere, MVO, duurzaamheid Fiets- en voetgangersbrug Waterlandseweg

Fiets- en voetgangersbrug Waterlandseweg

Fiets- en voetgangersbrug Waterlandseweg – Provincie Flevoland

In opdracht van de provincie Flevoland realiseert Reimert Bouw en Infrastructuur de Fiets- en voetgangersbrug Waterlandseweg. Samen met ontwerpbureau wUrck en ingenieursbureau ARUP zijn wij tot een duurzaam ontworpen liggerbrug gekomen over de provinciale Waterlandseweg richting Almere.

Wij hebben goed gekeken naar innovatieve manieren om duurzaam werken en circulariteit van materialen te integreren in het werk. Duurzaamheid en potentie tot hergebruik heeft een doorslaggevende rol gespeeld bij de gemaakte keuzes voor materialen.


Weervast staal

Zo wordt voor de gehele brug (bovenbouw en kolommen) weervast staal, beter bekend als cortenstaal, gebruikt. Cortenstaal is dus een materiaal dat mooi veroudert en vrijwel geen onderhoud nodig heeft. Ook kan weervast staal zonder bewerking direct worden hergebruikt. Indien wordt gekozen voor omsmelting tot nieuw staal heeft weervast staal de voorkeur boven gewoon staal omdat er geen vervuilende conservering is. Door de brug in segmenten aan elkaar te bouten ontstaat er een demontabele brug, ideaal voor hergebruik in de nieuwe circulaire economie.

Recyclebeton
De steunpunten worden gefundeerd op poeren van recyclebeton. Hiermee besparen wij circa 10 ton CO₂ ten opzichte van regulier beton. Met betrekking tot kwaliteit is de betonklasse van recyclebeton gelijk aan regulier beton, maar het is een duurzame, milieuvriendelijke optie. Bovendien wordt het betonmengsel geproduceerd bij onze betoncentrale Cirwinn in Almere waardoor wij besparen op het aantal gereden kilometers. Aan het einde van de levensduur van het kunstwerk is het beton weer volledig herbruikbaar als grindvervanger.

Lokaal gerecycled hout
Verder maken wij voor de brugleuningen en zitbanken gebruik van gerecycled hout uit Almere. Door het gebruik van lokaal gerecycled hardhout besparen wij op de gereden kilometers en dragen wij bij aan het circulair gebruik van materialen binnen de gemeente. Uiteraard betekent dit ook dat er geen bomen gekapt worden.

BioBlocks
De brug volgt de lijn van het huidige fietspad. Met een flauw talud wordt het fietspad op de hoogte van de brug gebracht. De beëindiging van het talud wordt gemaakt met BioBlocks, volledig recyclebare bouwblokken gemaakt van plantenresten. De BioBlocks worden afgeschermd door een net van cortenstaal.